Schietsportvereniging

De Vrijheid

Edam, est. 1952

sportschieten

Sportschieten is een sport die geschikt is voor iedereen en voor iedere leeftijd. Een sport die kan worden beoefend van recreatief tot aan topsportniveau. Een sport die in Nederland momenteel door circa 42.000 bij de Koninklijke Nederlandse Schietsport Associatie (KNSA) geregistreerde schutters wordt beoefend in de leeftijdscategorie van circa 9 tot 90 jaar.

goede conditie

Ondanks dat sportschieten niet direct een fysieke bezigheid lijkt, moet je zeker over een goede conditie beschikken. Daarnaast zijn uithoudings- en een goed concentratievermogen onontbeerlijk om een goed sportschutter te worden.

meedoen aan wedstrijden

Zowel voor de recreatieve als voor de wedstrijdschutter is het mogelijk om aan wedstrijden mee te doen. Deze wedstrijden kunnen plaatsvinden binnen de eigen vereniging of bij andere verenigingen.

veilig

De schietsport is één van de meest veilige sporten in ons land. De KNSA draagt hiertoe bij door het opstellen van goede reglementen, het opleiden van deskundig kader en het adviseren bij de bouw van veilige schietbanen.

disciplines

De schietsport kent een zeer grote diversiteit aan onderdelen (disciplines). Ze wordt beoefend met verschillende vuur- en luchtdrukwapens, waarvoor afzonderlijke disciplines zijn ingesteld. De vuurwapens variëren van zeer moderne schietsportwapens tot zeer oude voorladers uit vorige eeuwen.

eigen materiaal

Het is niet noodzakelijk of verplicht om een eigen wapen aan te schaffen; de wapens van de vereniging kunnen daarvoor ook worden gebruikt. Vaak is het natuurlijk wel zo dat iemand een eigen wapen wil hebben om zo vaak en goed mogelijk mee te kunnen oefenen op de schietbaan, zodat betere resultaten kunnen worden behaald.

meer informatie